tisdag 25 januari 2011

Valfrihet i TV-soffan?

Det är knappast överraskande att jag ser en del fotboll på TV. En gång för länge sedan, när vi flyttade in i vårt hus, ville vi ha lite mer kanaler än bara Ettan, Tvåan och Fyran. Den bästa lösningen för oss då var att skaffa nyheten Boxer. På den tiden hyrde man boxen som en del av abonnemanget, vi var bland de allra första kunderna. Eftersom jag gillar engelsk ligafotboll skaffade vi Canal+ programpaketet.

Tiden gick och Canal+ ökade i antal kanaler, vilket ledde till att jag många lördagar inte kunde se den match jag helst ville se eftersom den gick på någon av kanalerna som inte ingick i Boxers utbud. Vi tog då steget att sätta upp en parabol och bytte Boxer mot Canal Digital. Där har vi varit trogna, och nöjda, kunder i många år nu. Tyvärr har jag inte kunnat se FA Cupen eller Champions League eftersom Viasat haft rättigheterna till dessa, men jag har haft tillgång till alla matcher i Premier League, vilket jag bedömt som viktigast.

Något vi saknade i Canal Digitals utbud var TV3, så vi skaffade till slut ett Boxerabonnemang bara för att få detta. När vi sedan kunde få TV3 via parabolen skaffade vi en TV till matrummet och flyttade Boxerboxen dit. Så sent som för ett drygt år sedan skaffade vi oss HD-TV med en ny inspelningsbar box från Canal Digital. Allt var toppen!

Sedan inträffade katastrofen, rättigheterna till Premier League övergick till Viasat. Paniken var nära. Lösningen blev att komplettera med ytterligare ett abonnemang, Telia bredbands-TV, i vardagsrummet. Nu har vi alltså tre olika TV-lösningar med olika kanaler i varje. Många kanaler finns hos alla tre leverantörerna, vilket gör att vi antagligen betalar tre gånger för dem. Fördelen är att jag nu även kan se Champions League.

När skall vi få samma villkor för TV som vi har för hushållselen? Vad gäller elbolag så har jag en nätleverantör som transporterar elen till villan, men det är fullt normalt att själva elen kan komma från en annan leverantör. Översatt till TV så skulle jag köpa transmissionen från en part, i mitt fall kanske två parter eftersom jag tycker det är bra med parabolmottagning i TV-rummet och bekvämt med marksänd mottagning i matrummet. Men, vilka kanaler som skulle tas emot på båda dessa mottagare skulle styras av vilka innehållsleverantörer jag väljer. Vill jag ha "Viasat Fotboll" skulle alltså Canal Digital och Boxer, som mina TV-leverantörer, tvingas leverera det via deras boxar. Jag skulle dessutom bara behöva betala för fotbollskanalen en gång, oavsett hur många TV:n jag vill kunna se den på.

Borde det inte vara sådana här frågor som man driver för våra skattepengar i Bryssel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar