torsdag 20 januari 2011

Jag borde blivit landslagsspelare!

Hammarby har kontaktat två 10-åriga killar från en annan förening för att erbjuda dem möjlighet att komma över till en större klubb. Aftonbladet kallar Hammarbys intresse för "världsrekord i dumhet". Eller snarare, orden är professor Tomas Petersons. Det var även han som för ett par år sedan ansåg att elitsatsning i unga år strider mot FN:s barnkonvention. Kan man ge ett säljande citat så blir man poppis hos tidningarna.

Hur är det egentligen? Är det fel av Hammarby att erbjuda intresserade fotbollskillar möjlighet att komma och träna med en större förening? Är det fel om killarna, och deras föräldrar, tycker att Hammarby har ett intressant erbjudande?

Motståndarna till detta brukar anföra att barn skall ha roligt med sin idrott och att man riskerar att tröttna om man får för långa resor till och från träningarna. Jag håller med! Men vet vi att Hammarby inte har rolig fotbollsträning och vet vi att killarna faktiskt kanske inte har längre till Hammarbys träningsplaner än till den nuvarande klubbens? Det verkar finnas en enighet om att man inte kan bli bra fotbollsspelare om man byter klubb i unga år. Tur att Wayne Rooney inte visste det när han skrev kontrakt med Everton som tioåring...

Enligt Tomas Petersen skall följande ge störst möjlighet till att bli landslagsspelare:
  • Stanna i din hemmiljö så länge så möjligt.
  • Utvecklas enligt dina egna förutsättningar.
  • Spela helst inte i en storklubb för tidigt.
  • Träna mycket – men framförallt varierat.
  • Testa gärna andra idrotter upp till 15–16 års ålder. Det gör dig mer mång­sidig och gör det lättare att behålla intresse.
Ser man på den listan borde jag haft god chans att bli landslagsspelare. Jag spelade i mitt pojklag, i en liten förening, under hela min karriär och höll på med mängder med andra idrotter. Undrar vad som gick fel för mig?

På min lista över vad som krävs för att bli landslagsspelare hamnar en variant på en av professorns punkter: "Träna mycket - men framför allt rätt", samt två egna punkter - "Ha fysiska förutsättningar" respektive "Ha en stark vilja och förmåga att ta motgångar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar