måndag 4 april 2011

SJ-logik

I morse var mitt tåg inställt, vilket gav ståplats på nästa tåg och en halvtimme senare ankomst till jobbet. Eftersom det inte fungerade att registrera för resegaranti på nätet, ringde jag SJ för att få kompensation. Efter en längre väntan ("du är nummer 6 i kön") fick jag prata med en kundtjänstperson hos SJ.

Jag fick då veta att eftersom jag inte hade bokat en biljett på just det tåget, vilket inte skall behövas, kunde jag inte få ersättning. Han var dock osäker och ville kolla upp reglerna, för att sedan ringa upp mig. När han ringde tillbaka fick jag veta att eftersom tåget var inställt kunde jag inte få ersättning då jag inte hade en biljett som angav att jag skulle åkt just det tåget. Hade tåget däremot gått, men varit 30 minuter försenat, så skulle det gått bra att få ersättning med den biljett jag har.

Jag ifrågasatte logiken i detta. Om ett tåg inte går så måste jag bevisa att jag skulle åkt med just det tåget, om ett tåg blir försenat så litar SJ på mig när jag utan bevis säger mig ha åkt med det tåget???

Kundtjänstpersonen bad om ett par minuter för att konsultera någon annan. När han återkom sa han att han pratat med en chef som sagt att man skulle lita på kunden i ett fall som detta, så jag skulle få kompensation. Nu har jag fått ett värdebevis på 18 kr från SJ som kompensation för att jag inte kunde åka med mitt tåg i morse....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar