tisdag 17 januari 2012

Äntligen en lagidrottare

Enköpings Posten delar varje år ut två idrottspriser till lokala idrottare. Dels ett "sportpris" till årets idrottare, dels ett "talangpris" till en ungdom under 18 år. Som alltid när det gäller att värdera prestationer inom olika idrotter kan man ha synpunkter på vem som väljs före någon annan. En generell regel med EP-sportens priser, liksom de flesta andra idrottspriser, är att individuella deltagare i lagsporter sällan premieras.

Det händer väl att hela lag premieras, men då är det för att laget som kollektiv nått en framgång. En individuell lagdeltagare kan vara framgångsrik inom ett lag även om det laget inte resultatmässigt presterar som lag betraktat, men det verkar ofta gå alla sportprisjurys förbi.

I år delades EP:s talangpris ut för 17 gången och äntligen fick en individuell lagidrottare priset. I mina ögon var Kerim Mrbati given som årets talang, men jag vågade inte tro att juryn skulle göra den bedömningen.

På området idrottsutmärkelser tänkte jag också bara kommentera att jag inte tänkte kommentera gårdagskvällens idrottsgala, annat än att säga att jag till viss del håller med Patrik Sjöberg (och Per Johansson). Vad sedan gäller Jerringpriset så trodde jag att man fått ordning på röstningen det sedan "Madgalena Forsberg åren", men i år var ett bakslag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar